loading...
سایت کاریابی
کاریاب بازدید : 65 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
خبر اول اینكه با اعلام سهمیه بنزین برای آذرماه كه در اتفاقی نادر دقیقا در آخرین روز آبان منتشر شد، به نظر می‌رسد كه تاخیر به وجود آمده ناشی از تردید در بین دوراهی تداوم سهمیه‌بندی یا اجرای هدفمندی از آذرماه بوده است كه در آخرین لحظات به نفع گزینه اول تصمیم‌سازی شده است. خبر دوم از وزیر نیرو نقل شده است كه خیلی شفاف و بدون ابهام خبر داده مردم اثر هدفمندسازی یارانه‌ها را از نیمه اسفندماه در قبوض برق خود خواهند دید كه چنانچه برنامه یك‌ماهه كردن قبوض برق اجرایی شود، ظهور قیمت‌های جدید در قبوض برق مستلزم آغاز هدفمندسازی از بهمن‌ماه است.

 سهمیه 60 لیتری بنزین 100 تومانی برای آذرماه اعلام شد
تعویق آزادسازی قیمت‌ها تا زمستان؟


 وزیر نیرو: فیش‌های جدید برق تا اسفند نمی‌آیند

دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: بر اساس تازه‌ترین اظهارات رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌و نقل و مصرف سوخت كشور مبنی بر اعلام سهمیه بنزین آذرماه برای خودروهای عمومی ‌و نیز اظهارات نامجو وزیر نیرو در خصوص اعمال قیمت‌های جدید برق در قبوض از اسفند ماه به نظر می‌رسد که آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به فصل زمستان موکول شده و احتمالا تا پایان فصل پاییز به اجرا در نخواهد آمد.


هرچند که رویانیان با اعلام سهمیه بنزین آذرماه اعلام کرده که این تصمیم نافی اجرای احتمالی هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه نخواهد بود و احتمال اعمال تغییرات قیمتی در آذرماه وجود دارد. از دیگر سو‌، وزیر نیرو هم درباره‌ اینکه پیش‌تر گفته می‌شد قیمت جدید برق از آذرماه اعمال می‌شود اعلام داشته ما هم فكر می‌كردیم كه در آذرماه این اتفاق رخ دهد، اما در حال حاضر خبری از اینكه این اتفاق در چه ماهی رقم خواهد خورد نداریم. وی البته تاکید کرده اینكه چه زمانی قیمت جدید برق، گاز و دیگر حامل‌های انرژی اعلام شود، هیچ كس نمی‌داند. در همین حال دلخوش، سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس در پی شارژ سهمیه بنزین آذرماه پیش‌بینی کرده با‌ این روندی که دولت در پیش گرفته قیمت حامل‌های انرژی آذرماه نیز افزایش نمی‌یابد. پیش از ‌این فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از واریز یک مرحله دیگر یارانه نقدی 81 هزار تومانی تا پایان سال خبر داده بود که احتمال اجرای آزادسازی قیمت‌ها از ابتدای آذر را قوت می‌بخشید؛ در حالی که با شارژ سهمیه بنزین آذر، زمان آزاد سازی قیمت‌ها همچنان در پرده‌ای از ابهام باقی می‌ماند.


بنزین آذرماه لیتری 100 تومان


رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت كشور دیروز از اختصاص و توزیع بنزین سهمیه‌ای 60 لیتری در آذر ماه خبر داد و گفت: در صورت اعمال هرگونه تغییر در نرخ یا عرضه بنزین، موجودی بنزین کارت‌ها با قیمت‌های یارانه‌ای عرضه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رویانیان در جمع خبرنگاران افزود: سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌ها برای آذرماه درپی درخواست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و کارگروه حمل و نقل از رییس‌جمهور ثابت در نظر گرفته شد. وی با اعلام ‌اینکه در آذرماه سال‌جاری 60 لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای 100 تومان به خودروهای شخصی اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: همچنین برای آذرماه ماهانه 25 لیتر بنزین برای موتورسیکلت‌ها اختصاص یافته است. مشاور رییس‌جمهور با تاکید بر‌اینکه سهمیه تمامی‌خودروهای عمومی، دوگانه سوز و یگانه سوز در آذرماه هیچ‌گونه تغییری نسبت به ماه جاری ندارد، بیان کرد:‌ این سهمیه از ساعت 24 امشب (یکشنبه) به کارت هوشمند سوخت خودروها واریز می‌شود. این مقام مسوول همچنین از احتمال اعمال تغییراتی در قیمت و نحوه عرضه بنزین مطابق با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه خبر داد و افزود: در صورت اعمال هرگونه تغییر موجودی بنزین ذخیره‌سازی در کارت هوشمند خودروها با قیمت‌های یارانه‌ای فعلی (100 تومان) عرضه خواهد شد.


اختصاص سهمیه بنزین آذر منافاتی با اجرای قانون ندارد


از سوی دیگر رویانیان در حاشیه نشست با اصناف در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سهمیه‌ بنزینی كه برای آذر اعلام كردیم هیچ منافاتی با هدفمند كردن یارانه‌ها ندارد و از فردا می‌توان این قانون را اجرا كرد. به گزارش فارس، وی افزود: مسلما نرخ گازوئیل در هدفمند كردن یارانه‌ها تغییر خواهد كرد؛ اما میزان و زمان آن توسط دولت و رییس‌جمهور تعیین می‌شود. وی افزود: البته گازوئیل در بخش حمل و نقل مورد حمایت قرار خواهد گرفت و ما بخشی از مابه‌التفاوت قیمت آن را با قیمت آزاد جبران می‌كنیم؛ اما جزئیات نحوه حمایت بعدا اعلام می‌شود.


وزیر نیرو: اعمال قیمت‌های جدید برق در قبوض از اسفند ماه


در همین حال وزیر نیرو نیز از اعلام نهایی قیمت برق از سوی دولت و امكان صدور قبض یك ماهه برای 74 درصد مصرف مشتركان خبر داد و گفت: سناریوهای برق بسته شده است و مردم اثر هدفمندی یارانه‌ها را در قبض‌های برق از نیمه اسفند ‌ماه خواهند دید. مجید نامجو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: سناریوهای برق بسته شده است اما اینكه چه زمانی سناریوی برق، گاز و حامل‌های انرژی با هم اعلام شود این را هیچ كس نمی‌داند. وی درباره اینكه قرار بود دو هفته پیش متوسط قیمت برق توسط معاون اول رییس‌جمهور به وزارتخانه‌ها ابلاغ شود؛ گفت: به آن شكل، ابلاغی نشده است؛ اما تصمیمات اخذ شده و اینكه مكتوب كرده باشند و برای ما جهت اجرا فرستاده باشند هنوز این كار را انجام نداده‌اند. نامجو در پاسخ به اینكه مردم نگران هستند كه از چه زمان باید صرفه‌جویی را آغاز كنند، اظهار کرد: مردم صرفه‌جویی را از هر لحظه‌ای كه آغاز كنند به نفعشان است.


ما هم فكر می‌كردیم از آذرماه اعمال شود


وزیر نیرو در پاسخ به این سوال كه گفته می‌شد قیمت جدید برق از آذرماه اعمال می‌شود، گفت: ما هم فكر می‌كردیم كه در آذرماه این اتفاق رخ دهد؛ اما در حال حاضر خبری از اینكه این اتفاق در چه ماهی رقم خواهد خورد نداریم و هنوز هم كه آذرماه تمام نشده است. نامجو گفت: مردم اثر هدفمندی یارانه‌ها را در قبض‌های برق از نیمه اسفند‌ماه خواهند دید. وی افزود: چون ما قبوض برق را دو ماهه صادر می‌كنیم و در برنامه داریم كه یك ماهه قبوض را صادر كنیم.
صدور قبوض یك ماهه برق برای 74 درصد مشتركان


وی تاكید كرد: وزارت نیرو محاسبه كرده است كه 74 درصد مصرف مشتركان برق به گونه‌ای است كه می‌توان قبض یك ماهه برای آنها صادر کرد. وی ادامه داد: این درخواست رییس‌جمهور بوده است و وزارت نیرو بر روی آن كار كرده است. نامجو در پاسخ به این سوال كه 74 درصد شامل چه كسانی است، خاطرنشان كرد: این 74 درصد مثلا دهك نهم و دهم مصرف‌كنندگان خانگی و مصرف‌كنندگان بزرگ تجاری و صنعتی هستند كه مجموع اینها 74 درصد مصرف را انجام می‌دهند. به گفته وی، البته برای قسمت عمده اینها قبوض یك ماهه برق صادر می‌شد؛ اما در حال حاضر هم می‌توانیم دهك دهم و نهم خانگی و تجاری پرمصرف را هم به آن اضافه كنیم. وی در پاسخ به این سوال كه منظورتان از اینكه می‌گویید از اسفند ماه روی قبوض قیمت‌های جدید نشان داده می‌شود، چیست گفت: فرض كنید اگر از اول آذر ماه طرح هدفمندی محاسبه شود این قبوض كه در آذرماه ارائه می‌شد مربوط به مصرف دوره قبل آنان است، بنابراین هر قبضی كه صادر شود مربوط به دوره‌ها و ماه‌های قبل مشتركان است.

بنزین دوقیمتی از نیمه آذر؟


سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس در پی شارژ سهمیه بنزین آذرماه پیش‌بینی کرده است چنانچه طبق گفته رییس‌جمهور طی دو سه هفته آینده قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد‌، در آذر ماه بنزین دو قیمتی خواهیم داشت و آنچه با کارت در اختیار مردم قرار می‌گیرد 300 تا 400 تومان و قیمت آزاد هم 500 تا 600 خواهد بود. کاظم دلخوش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به تصمیم دولت در شارژ سهمیه بنزین آذرماه گفت: با ‌این روندی که دولت در پیش گرفت قیمت‌های حامل‌های انرژی آذرماه نیز افزایش نمی‌یابد. وی گفت: من معتقدم برنامه دولت‌این است که اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را به پایان سال بکشاند و نرخی که برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام می‌کند، به سال 90 نیز تسری دهد و ما در سال 90 شاهد افزایش قیمت مجدد نباشیم. سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس در پاسخ به ‌این سوال که آیا زمان برداشت از یارانه نقدی واریزی به حساب مردم نیز به تاخیر خواهد افتاد، گفت: فعلا چیزی مشخص نیست از تصمیم دولت بی‌خبریم؛ اما طبق رویه معمول باید به‌این شیوه عمل شود که تا زمانی که قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیافته اجازه برداشت از یارانه نقدی به مردم داده نشود. وی گفت: اما ‌این احتمال هم وجود دارد که دولت اجازه برداشت یارانه را بدهد؛ زیرا دولت می‌گوید منبع‌این اعتبارات از محل دریافت مصرف خارج از اصلاح الگوی مصرف بوده است‌،‌ این چیزی است که دولتی‌ها می‌گویند‌، البته شاید بخشی از ‌این منابع را هم از بانک مرکزی استقراض کرده باشند؛ در هر دو صورت‌این یک بدهی دولت به خودش است که می‌تواند پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ‌این بدهی را جبران کند. دلخوش ادامه داد: پولی که به حساب مردم ریخته شد، صرفا برای اطمینان به مردم برای اجرای ‌این قانون بود وهنوز هم که برداشتی صورت نگرفته است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آن طور که رییس‌جمهور تاکید کرده است‌، در دو سه هفته آینده دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهد. وی گفت: در آن صورت هم مسلما ما بنزین دو قیمتی خواهیم داشت؛ به ‌این صورت که آنچه با کارت در اختیار مردم قرار می‌گیرد با قیمت 300 تا 400 تومانی و قیمت آزاد هم 500 تا 600 تعیین خواهد شد. دلخوش گفت: کمیسیون ویژه مجلس هیچ ورودی به بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداشته است و جلسات ما به محض افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای نظارت بر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل خواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما فقط به موضوع کار و کاریابی بپردازیم یا مطالب متنوع ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 288
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 61
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 305
  • بازدید سال : 2,028
  • بازدید کلی : 34,578