loading...
سایت کاریابی
کاریاب بازدید : 60 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
رادین حیدری در بخش «خودرو» شماره ۱۴ از دور جدید انتشار نشریه دانستنیهایگروه مجلات همشهری، به این مدل تازه وارد پژوی فرانسه پرداخته کهخودروسازی شناخته شده در ایران هم به شمار می رود. مدل های۲۰۵،۲۰۶،۲۰۷،۴۰۵،۴۰۷ و … در ایران توسط رانندگان ایرانی امتحان شده است.
او در توضیح ابتدای گزارش خود نوشته است: طراحی نوآورانه، اتاق لوکس،پیشرانه های کم مصرف و دوستدار محیط زیست و لذت رانندگی، جزئیاتی است کهدر این خودرو جذاب می توان یافت. ذوق و دانش طراحان و مهندسین پژو را میتوان در RCZ مشاهده کرد، ضمن اینکه طراحی آن بیانگر یک پژو اصیل است.
گاهی اوقات کمپانی پژو گامی جسورانه برداشته و خودروهایی منحصر به فرد رادر قالب طراحی های مفهومی معرفی می کند که بعدها به دلیل استقبال گستردهمردم از آنها، پژو مصمم می شود تا طرح را به تولید انبوه برساند. همیناتفاق برای RCZ افتاد. در سپتامبر ۲۰۰۷ در نمایشگاه فرانکفورت، پژو ازخودرو مفهومی ۳۰۸ RCZ رونمایی کرد که در واقع تمرینی در طراحی خودرو برایپژو بود. استقبال گسترده از این مدل، پژو را بر آن داشت تا آن را بالاخرهامسال به تولید انبوه برساند.
تبدیل ۳۰۸ RCZ مفهومی به RCZ برای تولید انبوه، نیازمند اراده، خلاقیت،جسارت و دقت مهندسان پژو بود تا بتوانند استایل و ظاهر ۳۰۸ RCZ مفهومی رابه RCZ واقعی منتقل کنند. علاوه بر این مورد که عنصر کلیدی در تولید RCZبود، قابلیت های رانندگی و کیفیت و دقت تولید به نمونه تولیدی آن افزودهشد. هدف از طراحی و ساخت این «کوپه کامپکت ۲+۲» ارائه خودرویی منحصر بهفرد بود که ذوق و هنر مهندسان را در تک تک خطوط بدنه آن می توان مشاهدهکرد. این کوپه، جوانان جویای هیجان را هدف قرار داده است. علاوه بر این،RCZ اولین خودرو تولیدی پژو است که از سیستم عددی رایج این کمپانی (که درآن یک یا دو عدد صفر در وسط به چشم می خورد) برای نامگذاری بهره نمی برد.
از آنجا که لذت رانندگی، یکی از معیارهای ساخت RCZ بوده است، این کوپه بهپیشرانه ۶/۱ لیتری THP با قدرتی بیش از ۲۰۰ اسب بخار تجهیز شده است کهعلاوه بر عملکرد و واکنش مناسب، به دلیل به کارگیری تکنولوژی های جدید وکاهش وزن بدنه، مصرف سوخت و تولید آلاینده ها در آن کاهش یافته است؛ بهطوری که در هر کیلومتر فقط ۱۳۹ گرم کربن دی اکسید از خروجی آن خارج می شود.
نمونه پاک تر RCZ پیشرانه هیبریدی دارد. این سیستم حرکتی که مشابه پژوهایبریدی ۳۰۰۸ است، از پیشرانه درون سوز ۲ لیتری با ۱۶۳ اسب بخار قدرت درجلو و موتور الکتریکی به قدرت ۳۷ اسب بخار در عقب بهره می برد که فقط ۹۵گرم در هر کیلومتر، کربن دی اکسید تولید می کند.
برای نظارت بیشتر در تولید و دقت مونتاژ قطعات،پژو RCZ در تأسیسات تولیدمگنا استیر (MagnaSteyr)در اتریش ساخته می شود. کمپانی مذکور، مهارت خاصیدر تولید خودروهای منحصر به فرد در تیراژ پایین دارد و به همین دلیل شهرتیجهانی یافته است. بد نیست بدانید که خودروهای لوکس و گران قیمتی چون استونمارتین نیز با کیفیت بالا و دقت در ساخت ظاهری شیک و داینامیک در همینکارخانجات تولید می شوند.
ظاهری شیک و داینامیک
شیک، زیبا و پویا صفاتی هستند که در طراحی پژو RCZ موج می زنند. منحصر بهفرد ترین بخش این طراحی سقف خودرو است که از دو برجستگی تشکیل شده است وحباب دوتایی (double bubble) نامیده می شود. این طراحی ویژه گویای کیفیت ودقت ساخت و تولید RCZ است. شیشه شیبدار جلو، سقف مشکی رنگ و شیشه تیره عقببا طراحی ویژه در کنار کمان آلومینیومی سقف، ظاهری پویا و در حال حرکت رابه این کوپه بخشیده است. خطوط زیبا و برجسته بدنه در کنار سقف حباب دوتاییو ارتفاع نسبتا پایین (۳۶/۱ متر) قابلیت آیرودینامیک خوبی به ماشین میدهد. اسپویلر فعال عقب نیز در دو حالت قابل تنظیم است که با توجه به سرعتمی توان یکی را انتخاب کرد که باعث افزایش تعادل بر روی جاده و همچنینکاهش مصرف سوخت می شود.
طراحی اتاق
اتاق RCZ را قطعا می توان یکی از شیک ترین و ممتازترین کابین ها، نه تنهادر کلاس کوپه ها بلکه در اغلب خودروها دانست. موقعیت قرارگیری رانندهبسیار ارگونومیک است و تمام ادوات و دکمه ها در دسترس او قرار دارند.کنسول مرکزی شیبدار، طراحی سیال و کارآمدی دارد و کار با آن بسیار راحتاست. یک ساعت عقربه ای با طراحی زیبا بین دو دریچه کولر خودنمایی می کند.کنسول مرکزی از ماده نرمی ساخته شده است که هنگام کار با آن احساس خوبی بهکاربر دست می دهد.

چرم ضخیم و مرغوب که برای روکش صندلی ها و بعضی بخش های دیگر همچوندرها به کار رفته، در رنگ های متنوعی قابل سفارش است.این اتاق شیک،جدیدترین امکانات و تجهیزات روز را دارد که سیستم چند رسانه ای سه بعدی ازنوع WIP، سیستم صوتی پیشرفته جی بی ال، ورودی انواع مختلف یو اس بی و… راشامل می شود. این کوپه با صندوق باری به حجم ۳۸۴ لیتر، فضای مناسبی برایبار چهار سرنشین دارد، به علاوه اینکه فضای اندکی در کف صندوق بار تعبیهشده است. ضمنا با خواباندن صندلی های عقب فضای بار به ۷۶۰ لیتر افزایش مییابد. صندلی های عقب به دلیل طراحی حباب دوتایی سقف، فضای پشت سر مناسبیرا برای دو سرنشین به ارمغان می آورد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما فقط به موضوع کار و کاریابی بپردازیم یا مطالب متنوع ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 288
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 254
  • باردید دیروز : 61
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 353
  • بازدید ماه : 550
  • بازدید سال : 2,273
  • بازدید کلی : 34,823